Logowanie
Administratorem Państwa danych osobowych jest Okręgowa Izba Lekarska w Łodzi z siedzibą w Łodzi (93-005) przy ul. Czerwonej 3. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych osobowych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@oil.lodz.pl
Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajdą Państwo na naszej stronie internetowej w Polityce prywatności.
Bogatą ofertę noworoczno-karnawałowych koncertów i spektakli przygotowują na przełomie starego i nowego roku łódzkie teatry i filharmonia.
W Teatrze Wielkim w Łodzi rozpoczęły się już przygotowania do koncertów „Alma Española/Hiszpańska dusza”, w których programie znajdą się m.in. fragmenty oper, których akcja rozgrywa się w Hiszpanii („Cyrulik sewilski” Rossiniego i oczywiście „Carmen” Bizeta), utwory inspirowane hiszpańskim folklorem, tradycyjną muzyką Półwyspu Iberyjskiego czy fragmenty temperamentnych zarzuelas. Wieczór wyreżyseruje Bogusław Nowak, wystąpią soliści: Patrycja Krzeszowska-Kubit, Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska (soprany), Monika Ledzion-Porczyńska (mezzosopran), Paweł Skałuba, Pepe Diaz (tenorzy), Arkadiusz Anyszka, Przemysław Rezner (barytony), Robert Horna (gitara) oraz Chór, Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod batutą Marcina Mirowskiego. Koncerty odbędą się 31 grudnia 2024 r. oraz 4 i 5 stycznia 2025 r.
Swój program sylwestrowo-noworoczny przygotowuje także Teatr Muzyczny w Łodzi. Koncert „Dance The Night” wypełniony będzie takimi tanecznymi przebojami, jak „What a Feeling”, „I Wanna Dance With Somebody”, „Private Dancer” czy „U Can’t Touch This”, które zabrzmią w aranżacjach Tomasza Szymusia. Specjalne choreografie przygotują zarówno tancerze tego teatru, jak i zaproszeni goście. Koncerty już 31 grudnia 2024 r. oraz 3, 4, 5, 10, 11, 12, 17, 18, 19 stycznia 2025 r.
W karnawałowy nastrój wprowadzi nas także 5 stycznia zespół Chopin University Big Band, czyli Big Band Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie pod dyrekcją Piotra Kostrzewy. Młodzi muzycy podczas koncertu w Filharmonii Łódzkiej wykonają utwory Duke'a Ellingtona, amerykańskiego pianisty i kompozytora związanego z nowojorskim środowiskiem jazzowym.
Intensywny przełom roku w filharmonii
Interesująco zapowiada się zresztą cały styczniowy repertuar Filharmonii Łódzkiej. Twórczość francuskich impresjonistów zostanie przypomniana podczas koncertu 10 stycznia, w którego programie znalazły się m.in. Bolero i Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela (przy fortepianie Julien Libeer) oraz Preludium do „Popołudnia Fauna” Claude’a Debussy’ego. Orkiestrą zadyryguje Ronald Zollman. W piątkowy wieczór, 17 stycznia wraz z Łódzkimi Filharmonikami wystąpi Wojciech Niedziółka – skrzypek, 21-letni student Akademii Muzycznej w Łodzi, laureat nagrody dla Najwyżej Sklasyfikowanego Polaka podczas Konkursu Wieniawskiego w Poznaniu w 2022 r. Artysta wykona Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jana Sibeliusa. W drugiej części wieczoru usłyszymy V Symfonię B-dur D 485 Franza Schuberta, a za pulpitem dyrygenckim stanie pedagog W. Niedziółki – prof. Łukasz Błaszczyk.
Tydzień później, 24 stycznia wystąpi gruzińsko-turecka skrzypaczka Veriko Çumburidze, zwyciężczyni Konkursu Wieniawskiego z roku 2016, która zagra Koncert skrzypcowy D-dur Wyntona Marsalisa. Orkiestrę poprowadzi dyrektor Paweł Przytocki, w programie także temperamentne Tańce słowiańskie Antonína Dvořáka. Ostatnim styczniowym koncertem (31.01) zadyryguje Marek Pijarowski. W jego interpretacji usłyszymy „Danse Macabre” op. 40 Camille’a Saint-Saënsa, „Rapsodię na temat Paganiniego” op. 43 Siergieja Rachmaninowa i IX Symfonię e-moll op. 95 „Z Nowego Świata” Antonína Dvořáka. Partię solową na fortepianie wykona Beata Bilińska.
Warto wybrać się również do Filharmonii Łódzkiej 25 stycznia na transmisję najnowszej inscenizacji „Aidy” Giuseppe Verdiego (w reżyserii Michaela Mayera) na żywo wprost z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku. W spektaklu pod batutą Yannicka Nézet-Séguina wystąpią Angel Blue jako Aida, Judit Kutasi jako Amneris, a partię Radamesa wykona polski tenor Piotr Beczała.
Powrót w wielkim stylu?
Niezwykle ekscytująco zapowiada się powrót na afisz Teatru Wielkiego w Łodzi, po niemal ośmiu latach nieobecności, „Latającego Holendra” Richarda Wagnera. Inscenizacja Herberta Adlera z roku 2015 to prezent dyrekcji austriackiego Richard Wagner Festival w Wels dla łódzkiego teatru. We wznowieniowych spektaklach (31 stycznia i 2 lutego) w roli tytułowego przeklętego żeglarza usłyszymy Krzysztofa Szumańskiego, jako zakochaną w nim Senta zaśpiewa Monika Cichocka, a za pulpitem dyrygenckim stanie Rafał Janiak.
Olaf Jackowski
Panaceum 12/2024-1/2025