Logowanie

Zaloguj za pomocą
PWZ i hasła

Zaloguj przez
login.gov

Administratorem Państwa danych osobowych jest Okręgowa Izba Lekarska w Łodzi z siedzibą w Łodzi (93-005) przy ul. Czerwonej 3. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych osobowych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@oil.lodz.pl

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajdą Państwo na naszej stronie internetowej w Polityce prywatności.

16 czerwca 2024

Przed wakacyjną przerwą

Zanim zespoły i administracja łódzkich teatrów oraz filharmonii rozpoczną sezon urlopowy, nas, widzów czeka jeszcze kilka interesujących wydarzeń, na które warto się wybrać.

Teatr Wielki w Łodzi

W Teatrze Wielkim w Łodzi 8 i 9 czerwca zaplanowano spektakle baletowe dyptyku „Bolero/Carmina burana” w choreografii Jacka Przybyłowicza i Tamása Juronicsa oraz do muzyki Maurice’a Ravela i Carla Orffa. Warto zwrócić przede wszystkim na znajdującą się w drugiej części spektaklu monumentalną kantatę sceniczną „Carmina burana” Carla Orffa, niemieckiego kompozytora, który dokonał wyboru spośród XIII-wiecznych tekstów poetyckich i w 1937 roku dopisał do nich spektakularną muzykę. Orff przewidział olbrzymi aparat wykonawczy: rozbudowaną o instrumenty perkusyjne orkiestrę symfoniczną, chór mieszany i dziecięcy, a także troje solistów – sopran, tenor i baryton. Utwór rozpoczyna i kończy słynny chór „O, Fortuna”, który należy do najbardziej znanych w popkulturze utworów muzyki klasycznej. Emocje na najwyższym poziomie gwarantowane.

Sezon artystyczny 2023/24 w Teatrze Wielkim w Łodzi zakończy koncertowe wykonanie opery „Trubadur” Giuseppe Verdiego. Jej libretto należy do najbardziej zawiłych w dziejach gatunku; tenor Leo Slezak, legendarny odtwórca roli Manrica, miał ponoć kiedyś powiedzieć: „Choć występowałem w tej operze wiele razy, to jednak do dziś nie wiem dobrze, o co tam chodzi…”. Jednak to nie ze względu na fabułę, a z powodów czysto muzycznych opera ta jest tak wysoko ceniona zarówno przez muzyków, jak i przez publiczność. Aby wykonać „Trubadura”, należy zgromadzić czterech rewelacyjnych śpiewaków, będących w stanie udźwignąć ogromne trudności wokalne swoich partii. W niedzielę 23 czerwca partię Leonory wykona primadonna tego teatru Joanna Woś, w starą Cygankę Azucenę wcieli się Olga Maroszek, Hrabią di Luna będzie Mateusz Michałowski, a do zaśpiewania roli Manrica zaproszony został David Baños; dyrygować będzie Patrick Fournillier.

Filharmonia Łódzka

Na 11 czerwca zaplanowany został gościnny koncert niemieckiej orkiestry Robert-Schumann-Philharmonie z Chemnitz. Zespołem zadyryguje Elias Grandy, a w programie tego wyjątkowego wydarzenia znajdzie się V Symfonia B-dur WAB 105 Antona Brucknera oraz utwory kompozytorów pochodzących z Łodzi – Scherzo na orkiestrę Grażyny Bacewicz i III Symfonia koncertująca Aleksandra Tansmana.

Następnie, 14 czerwca nadarzy się okazja do posłuchania na scenie Filharmonii Łódzkiej tuby i organów, rzadko pełniących w muzyce klasycznej funkcję instrumentów solowych. Koncert na tubę f-moll Ralpha Vaughana Williamsa zagra norweski wirtuoz tego instrumentu Øystein Baadsvik. W drugiej części wieczoru usłyszymy III Symfonię c-moll op. 78 „Organową” Camille’a Saint-Saënsa, francuskiego kompozytora, który w swoim utworze w nowatorski sposób połączył barwę dźwięku organów (kojarzących nam się przede wszystkim z muzyką liturgiczną) z symfonicznym brzmieniem orkiestry. Na organach zagra Roman Perucki, a za pulpitem dyrygenckim stanie Michał Nesterowicz, pierwszy gościnny dyrygent Filharmonii Łódzkiej.

W piątek, 21 czerwca w Filharmonii Łódzkiej już po raz ostatni w aktualnym sezonie artystycznym wystąpi znana śpiewaczka Iwona Sobotka. Wykona ona partię sopranu w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera, partię altu w tym utworze zaśpiewa Maria Berezovska. Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej zadyryguje dyrektor artystyczny tej instytucji Paweł Przytocki.

Teatr Muzyczny w Łodzi

W czerwcu na deski Teatru Muzycznego powraca nieśmiertelny musical „Nędznicy” („Les Misérables”) Claude`a-Michela Schönberga i Alaina Boublila, na podstawie poematu Wiktora Hugo. Spektakl przygotowali znakomici realizatorzy – Zbigniew Macias (pomysłowa reżyseria), Grzegorz Policiński (scenografia), Zuzanna Markiewicz (bogate kostiumy), Emil Wesołowski (choreografia). Spektakle już 7, 8, 9, 13, 14, 15 i 16 czerwca.

Olaf Jackowski

Panaceum 6/2024

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.