Logowanie

Zaloguj za pomocą
PWZ i hasła

Zaloguj przez
profil zaufany

Tagi

14 maja 2020

Kabaret OIL BĄK wciąż ma się dobrze

Tagi: 

#kultura

No, właśnie! I to jest zjawisko szczególne, bo zdawać by się mogło, że skoro ten nasz pupil w roku ubiegłym święcił dekadę swej artystycznej działalności, to już stanowiło takie osiągnięcie, jakiego raczej nie należało oczekiwać.

Wszak przez te lata bywało bardzo różnie i nieraz borykaliśmy się z tak licznymi kłopotami (nie tylko finansowymi), że aż strach. A jednak, dzięki zaangażowaniu i współdziałaniu członków tej amatorskiej grupy – jakoś udawało się zwalczać przeszkody. Nie zamierzam tu i teraz wyliczać problemów, które mogły skutecznie studzić wspólny zapał do tej jakże trudnej pracy „po godzinach”, lecz należy przyznać, iż mieliśmy po prostu szczęście, bo trafiliśmy na ludzi z pasją oraz na takiego organizatora/reżysera jak Janusz Wiśnioch. A miał być tu ktoś inny, lecz nagle uległ wypadkowi i wtedy trzeba było szybko znaleźć kogoś, kto by mógł zaopiekować się tym naszym amatorskim kabaretem, jaki właśnie tworzył się spontanicznie w Klubie Lekarza. Wtedy nasza nieoceniona Iwonka Szelewa doradziła, aby porozmawiać z Januszem Wiśniochem, więc rozmowa się odbyła i po krótkim wahaniu wyraził zgodę.

Nie znaliśmy się wcześniej, ale powoli zacieśniała się między nami przyjazna więź, która trwa do teraz. Wprawdzie raz zdarzyło się, że (z przyczyn obiektywnych) musieliśmy na kilka miesięcy rozstać się z Januszem. Sytuacja była naprawdę bardzo trudna, lecz wówczas pospieszyła nam z bezinteresowną pomocą Teresa Starzyńska, filolog/teatrolog z Instytutu Medycyny Pracy i przejęła obowiązki reżysera. To dzięki Jej staraniom i zaangażowaniu Zespołu, udało się dopracować program i wiosną 2011 roku zaprezentować kolejną, udaną premierę BĄKA. Znów mieliśmy szczęście.

Na marginesie można zaznaczyć, że nazwa BĄK nie wszystkim się spodobała, ale żadna inna nie została zgłoszona do dyskusji, więc ostatecznie już tak pozostało i chyba nie jest źle; a zresztą czy kiedykolwiek da się wszystkim dogodzić? Jak wiadomo, krytyków nigdy nie brakuje. Przykłady można przytaczać, tylko po co? Natomiast warto wspomnieć, że w naszej OIL warunki dla działań artystycznych nie były sprzyjające; nikomu specjalnie nie zależało na tym, żeby kabaret się rozwijał i doskonalił, bo niby po co. Jednak tak wielki był entuzjazm i zaangażowanie „twórców”, że trudno to opisać. Pojawili się autorzy tekstów, muzykujący oraz śpiewający i tańczący lekarze, jak również aktorzy amatorzy, których występy stawały się coraz bardziej profesjonalne.

W krótkim artykule trudno mi będzie pomieścić wszystko, co bym chciała, ale przynajmniej spróbuję na koniec spisać tytuły premier oraz nazwiska osób, które wtedy działały w naszym zespole i/lub nadal w nim pozostają. To wyjątkowa kadra. Z upływem lat Zespół stopniowo krzepł i nabierał doświadczenia mimo pewnych, nieuniknionych zmian, jakie następowały w składzie. Niektórzy członkowie odchodzili z przyczyn bytowych, układów zawodowych, naukowych lub rodzinnych, ale na ich miejsce szczęśliwie pojawiali się nowi, którzy dość łatwo akceptowali realia i jakby „wrastali w całość”. Tak przyjaznej atmosfery, jaką potrafi tworzyć nasz Szef, można tylko pozazdrościć. Gdyby nie On oraz ludzie dobrej woli, a właśnie z takich składa się nasz Kabaret, to zapewne wszystko dawno by się rozpadło. Natomiast w bieżącym roku BĄK z godnością i spokojem wszedł w drugie dziesięciolecie, mając nadzieję na lepsze czasy. Niestety, czasy stały się gorsze, więc trzeba będzie zebrać siły oraz wzmóc starania o przetrwanie. Czy to się nam uda? Trudno przewidzieć, lecz już nieraz pokazaliśmy, że potrafimy wyjść nawet z głębokiego dołka, jeśli zajdzie potrzeba. Teraz taka potrzeba istnieje, gdyż chodzi głównie o ratowanie „zwątpiałego ducha”. Tak bywało ongiś i obecnie też tak może być, zwłaszcza kiedy widzimy, jak ludzie stają się dla siebie życzliwi oraz pomocni. Oby tak nadal. Jeszcze przed wojną Gustaw Morcinek pisał, że „Ludzie są dobrzy”, a podczas wojny – jak wiadomo – bywało rozmaicie, lecz nieraz przyjazne gesty, jak i celne żarty, czy aktualne piosenki skutecznie wspierały ludzką psychikę; zapewne i po tych obecnych przejściach trzeba będzie leczyć obolałą psyche i taki medyczny kabarecik przyda się nam jak mało co. Wspierajmy więc nadwątloną kulturę, w tym również działalność BĄKA, który zapewne odwdzięczy się nam z nawiązką.

Barbara Sz-M

Łódź, 17 kwietnia 2020 r.

  1. W poprzednim numerze „Panaceum” ukazała się relacja z XX jubileuszowej Biesiady Literackiej UPPL, pióra naszego utalentowanego Kolegi, dr. Jerzego Andrzejczaka. Autor tam też napomknął o XI premierze naszego kabaretu, celnie nazywając go młodszym bratem Biesiady; bo Istotnie, chyba ten przekorny BĄK powstał z celebracji żywego słowa, tak jakby per continuitatem.

Wykaz programów Kabaretu OIL-BĄK, autorów i wykonawców

2010 – „Zajawka”

2011 – „dcn”

2012 – „Po co nam to”

Wykonawcy – Beata Wyrwas-Meckier, Justyna Dłubek, Barbara Szeffer, Teresa Sadłecka, Paulina Stelmach, Jerzy Andrzejczak, Adam Białas, Tomasz Wachowski

Tańce – Małgorzata Wilczyńska (gościnnie)

Kierownictwo muzyczno-wokalne, autorstwo tekstów piosenek i kompozycji – Adam Madej

Reżyseria – Janusz Wiśnioch

Scenografia i konferansjerka – Bogumiła Kempińska-Mirosławska

Akustyka – Anna Gadzicka-Madej

2013 – „Wieczna prowizorka”

Wykonawcy – Beata Wyrwas-Meckier, Krystyna Zajkowska-Jóźwiak, Justyna Dłubek, Teresa Sadłecka, Małgorzata Wilczyńska Jerzy Andrzejczak, Adam Białas

Zespół muzyczny – Justyna Dłubek, Paulina Stelmach, Adam Madej

Muzyka – Adam Madej

Autorzy tekstów – Justyna Dłubek, Barbara Szeffer-Marcinkowska, Bogumiła Kempińska-Mirosławska, Beata Wyrwas-Meckier, Jerzy Andrzejczak, Adam Białas

Opieka artystyczna – Janusz Wiśnioch

Scenografia i konferansjerka – Bogumiła Kempińska-Mirosławska

Akustyka – Anna Madej

2014 – „Masakra”

Wykonawcy – Justyna Dłubek, Krystyna Zajkowska-Jóźwiak, Teresa Sadłecka, Małgorzata Wilczyńska, Jerzy Andrzejczak, Adam Białas

Zespół muzyczny – Justyna Dłubek, Adam Białas, Krzysztof Druszkowski, Adam Madej

Autorzy tekstów – Justyna Dłubek, Bogumiła Kempińska-Mirosławska, Beata Wyrwas-Meckier, Jerzy Andrzejczak

Autorzy piosenek – Adam Madej

„Dziewczyna” – sł. Jerzy Andrzejczak, muz. Adam Białas,

piosenka finałowa – sł. Barbara Szeffer-Marcinkowska, muz. Tomasz Walczak

Opieka artystyczna – Janusz Wiśnioch

Scenografia i konferansjerka – Bogumiła Kempińska-Mirosławska

Akustyka – Anna Madej

2015 – „Nasze ZOO”

Wykonawcy – Justyna Dłubek, Krystyna Zajkowska-Jóźwiak, Teresa Sadłecka, Małgorzata Wilczyńska, Jerzy Andrzejczak, Adam Białas

Zespół muzyczny – Justyna Dłubek, Adam Białas, Krzysztof Droszkowski, Adam Madej

Autorzy tekstów – Justyna Dłubek, Bogumiła Kempińska-Mirosławska, Barbara Szeffer-Marcinkowska, Beata Wyrwas-Meckier, Jerzy Andrzejczak

Autorzy piosenek – Adam Madej (słowa i muzyka)

„Przyszła wiosna” – sł. Jerzy Andrzejczak, muz. Adam Białas

piosenka finałowa – sł. Barbara Szeffer-Marcinkowska, muz. Tomasz Walczak

Opieka artystyczna – Janusz Wiśnioch

Scenografia i konferansjerka – Bogumiła Kempińska-Mirosławska

Akustyka – Anna Madej

2016 – „Kuracja odwykowa”

Wykonawcy – Justyna Dłubek, Krystyna Zajkowska-Jóźwiak, Teresa Sadłecka, Małgorzata Wilczyńska, Jerzy Andrzejczak, Adam Białas

Zespół muzyczny – Justyna Dłubek, Adam Białas, Krzysztof Droszkowski, Adam Madej

Autorzy tekstów – Justyna Dłubek, Bogumiła Kempińska-Mirosławska, Barbara Szeffer-Marcinkowska, Beata Wyrwas-Meckier, Jerzy Andrzejczak

Autorzy piosenek – Adam Madej (słowa i muzyka)

„Przyszła Wiosna” – sł. Jerzy Andrzejczak, muz. Adam Białas,

piosenka finałowa – sł. Barbara Szeffer-Marcinkowska, muz. Tomasz Walczak

Opieka artystyczna – Janusz Wiśnioch

Scenografia i konferansjerka – Bogumiła Kempińska-Mirosławska

Akustyka – Anna Madej

2017 – „Drobna zmiana”

Wykonawcy – Bożena Bartosik, Justyna Dłubek, Teresa Sadłecka, Małgorzata Wilczyńska, Beata Wrodycka-Żytkowska, Beata Wyrwas-Meckier, Krystyna Zajkowska-Jóźwiak, Jerzy Andrzejczak

Zespół muzyczny – Justyna Dłubek, Adam Madej, Mateusz Mroczek, Michał Olczak

Autor piosenek – Adam Madej

Opieka artystyczna – Janusz Wiśniach

Scenografia – Bogumiła Kempińska-Mirosławska

Akustyka – Anna Madej

Autorzy tekstów: Jerzy Andrzejczak, Bogumiła Kempińska-Mirosławska, Beata Wyrwas-Meckier,

2018 – „Na wschodniej flance NATO”

Wykonawcy – Bożena Bartosik, Justyna Dłubek, Teresa Sadłecka, Małgorzata Wilczyńska, Beata Wrodycka-Żytkowska, Beata Wyrwas-Meckier, Krystyna Zajkowska-Jóźwiak, Jerzy Andrzejczak

Zespół muzyczny: Adam Madej, Mateusz Mroczek, Sebastian Tomala

Autor tekstów – Jerzy Andrzejczak

Autor piosenek – Adam Madej

Opieka artystyczna – Janusz Wiśnioch

Scenografia – Bogumiła Kempińska-Mirosławska

Akustyka Anna Madej

2019 – „Pozory mylą, czyli strzał w 10”

Wykonawcy – Bożena Bartosik, Justyna Dłubek, Agnieszka Król, Teresa Sadłecka, Halina Stachniuk, Aleksandra Staszczyk, Małgorzata Wilczyńska, Beata Wyrwas-Meckier, Jerzy Andrzejczak

Zespół muzyczny – Adam Madej, Mateusz Mroczek, Tomasz Remiszewski, Sebastian Tomala

Autor tekstów – Jerzy Andrzejczak

Autor piosenek – Adam Madej

Opieka artystyczna – Janusz Wiśnioch

Scenografia – Bogumiła Kempińska-Mirosławska

Akustyka – Anna Madej, Paweł Szymczak

2020 – „E-medycyna człowiekowi wilkiem”

Wykonawcy – Kaja Bartczak, Bożena Bartosik, Justyna Dłubek, Agnieszka Król, Teresa Sadłecka, Kamila Słowik, Małgorzata Wilczyńska, Beata Wyrwas-Meckier, Jerzy Andrzejczak, Jan Ruxer, Radosław Wilk

Zespół muzyczny – Adam Madej, Mateusz Mroczek, Tomasz Remiszewski, Sebastian Tomala

Autor tekstów – Jerzy Andrzejczak

Skecz „Dowcip” – Zbigniew Kostrzewa

Autorzy piosenek

słowa: Bożena Bartosik, Barbara Szeffer-Marcinkowska, Jerzy Andrzejczak

muzyka: Kaja Bartczak, Bożena Bartosik, Kamila Słowik, Tomasz Walczak, Radosław Wilk

Opieka artystyczna – Janusz Wiśnioch

Scenografia – Bogumiła Kempińska-Mirosławska

Akustyka – Anna Madej, Paweł Szymczak

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.