Logowanie

Zaloguj za pomocą
PWZ i hasła

Zaloguj przez
login.gov

Administratorem Państwa danych osobowych jest Okręgowa Izba Lekarska w Łodzi z siedzibą w Łodzi (93-005) przy ul. Czerwonej 3. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych osobowych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@oil.lodz.pl

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajdą Państwo na naszej stronie internetowej w Polityce prywatności.

Tagi

10 listopada 2021

Co nowego w Nowym?

Tagi: 

#kultura

Tytuł jest nieprzypadkowy, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi na listopad i grudzień planuje sporo premier i inicjatyw. Po ubiegłorocznych zawirowaniach związanych z pandemicznymi obostrzeniami, przesuwaniu spektakli i innych niedogodnościach, to właśnie początek tego sezonu wydaje się w repertuarze Nowego najbardziej ciekawy. Szczególną uwagę warto zwrócić na nowe tytuły, które proponuje scena w listopadzie.

1968//biegnij, mała, biegnij

Premierę zaplanowano na 6 listopada. To spektakl w reżyserii Remigiusza Brzyka na podstawie  scenariusza Anny Mazurek. Twórcy spektaklu inspirując się burzliwymi wydarzeniami roku 1968, poszukują odpowiedzi na pytania, co tak istotnego wydarzyło się w1968 r., dlaczego ten rok stał się symbolem buntu i wolnościowych przemian. Co było podłożem kulturowej rewolty, która, szczególnie w Ameryce i na Zachodzie Europy, była czasem rozwoju muzyki, myśli pacyfistycznej, ekologicznej i emancypacyjnej.  Co wydarzyło się we Francji, Ameryce, Meksyku, a co w Polsce. Co było podłożem globalnego wybuch protestów studenckich. Niewątpliwą atrakcją spektaklu jest przypomnienie i odtworzenie na scenie łódzkiego zespołu Śliwki, którego karierę w polskim bigbicie zakończyły wydarzenia marca 68.

Kto nie ma nic, ten może wszystko

To kolektywna praca studentek i studentów Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Spektakl powstał w ramach projektu „Nowy i Młodzi”, przy współpracy Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Twórczynie i twórcy przyglądają się łódzkim historiom i herstoriom powołując rzeczywistości epizodyczne: krótkie, przeoczone, pozornie niemające znaczenia. One składają się na tkankę tego miasta, jego niejednorodną tożsamość – często wypartą/zapomnianą/zatartą. Przyglądając się jednostkowym doświadczeniom, reżyserki i reżyserzy projektują pozaczasową topografię miasta, w której współcześni i minieni marzyciele oraz marzycielki muszą nieustannie konfrontować wyobrażone z rzeczywistym. Projekt stawia pytania o możliwości budowania tożsamości zbiorowej bez formułowania tożsamości jednostkowej. Bada granice między emancypacją i alienacją, autonomią i dominacją, wspólnotowością i obcością.

Ludowa historia polski

Spektakl, którego głośna premiera miała miejsce w drugiej połowie września, pokazuje, że historia Polski, jaką znamy, nie jest historią wszystkich. Jest historią elit. Każdy zasługuje na należne mu miejsce w zapisie przeszłości tak, jak każdy zasługuje na swoje miejsce w przyszłości, która dopiero nadejdzie. Ludowa historii Polski to reżyserski debiut Piotra Pacześniaka, został realizowany w ramach projektu „Nowy i Młodzi”.

Edward drugi

Spektakl według autorskiego dramatu Waldemara Śmigasiewicza jest kontynuacją, albo raczej wariacją na temat dalszych losów Edka z Tanga Sławomira Mrożka. Aktualność tekstu poraża stając się dalszym ciągiem dialogu polsko-polskiego z nieśmiertelnym pytaniem – skąd jesteśmy i dokąd zmierzamy? Edward drugi to gorzka satyra obnażająca mechanizmy wszelkiej władzy, z jej kłamliwą perswazją, uwodzeniem utartym frazesem czy udawaniem pozorów głębi.

Wszyscy jesteśmy dziwni – premiera

Karolina Sulej w swoim zbiorze reportaży „Wszyscy jesteśmy dziwni” opowiada historie Coney Island, wyspy, dzielnicy Nowego Yorku, wyjątkowego zagłębia zakorzenionych w amerykańskiej tradycji sideshows i freakshows. Sideshows to cyrk, ale nie cyrk monumentalny, z rozmachem, ogromną widownią, scenografią, rekwizytami. Sideshow jest bardziej kameralny, niskobudżetowy. Sideshow to show na boku. Sideshow szybko zyskał synonim, freak show: pokaz dziwolągów. Pokazy na boku wiązały się z wystawianiem na widok publiczności tego, co niecodzienne. Czasem osobliwych przedmiotów, ale w szczególności ludzi o wyjątkowym wyglądzie lub umiejętnościach. Sulej przedstawia historię tego zjawiska, posługując się nie tylko historyczno-reporterską narracją ale przede wszystkim zapisami opowieści i rozmów z członkami społeczności Coney Island. Z jej reportażu wyłania się obraz innej, nieznanej Ameryki, społeczności osób wykluczonych przez system, przede wszystkim z powodu niepełnosprawności i wrodzonych wad, które uniemożliwiają im wtopienie się w idealny obraz społeczeństwa amerykańskiego snu. Premiera 26 listopada.

Justyna Kowalewska

Panaceum 11/2021

Zachęcamy do śledzenia FB i portalu OIL, gdzie już wkrótce mamy nadzieję poinformować Państwa o współpracy z Teatrem Nowym i zniżkach na jakie będą mogli liczyć lekarze z naszej Izby.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.